Yammer – milovaný a nenávidený zároveň?

Yammer – milovaný a nenávidený zároveň?
júl 2012
Koncom júna oznámil Microsoft, že kúpi Yammer, vedúcu svetovú spoločnosť v oblasti podnikových sociálnych médií. Zdá sa, že freemium model (viď AICOpédia) sa Yammeru vyplatil. Hovorí sa o čiastke 1,2 miliardy dolárov. Na strane druhej, freemium prináša aj kontroverznosť do práce IT oddelení a najmä internej komunikácie.
Čo sú ESM? 
Sociálne médiá ako Facebook či Linkedin hádam ani netreba špeciálne predstavovať. Počas posledných troch rokov sa však čoraz intenzívnejšie začína skloňovať skratka ESM – Enterprise Social Media, či po našom – podnikové sociálne médiá, ktoré nie sú pre široké verejné použitie, ale pre vnútrofiremnú komunikáciu. Firmy vidia benefity v tom, že môžu svojim ľuďom poskytnúť nový nástroj komunikácie, ktorý je rovnako intuitívny ako tie známe verejné sociálne médiá. 

Posledné roky preto zaznamenali boom ESM ako Yammer, Jive, Chatter, Moxie, SocialCast či a ďalšie špecializujúce sa na uzavreté sociálne siete, ktoré sú chránené a bezpečné pre použitie zamestnancami. Navyše, ESM poskytujú aj ďalšie benefity v oblasti nástrojov pre spoluprácu, archiváciu dokumentov a oživenie robustných, ale ťažkopádnych intranetov. 

Prečo je kúpa Yammeru pre Microsoft dôležitá? 
Microsoft nie je žiadnym nováčikom v prieniku do podnikovej sféry. Táto etablovaná značka ponúka rôzne úspešné produkty ako MS Office, MS Exchange a MS Sharepoint, ale žiaden z nich nemá tak robustne implementované prvky sociálneho networkingu ako ESM. 

Yammer, na rozdiel od iných ESM platforiem, ponúka freemium model. Kontroverznosť tohto biznis modelu tkvie v tom, že umožňuje zamestnancom využívať základné funkcionality tejto chránenej a bezpečnej siete zdarma, a to dokonca aj bez súhlasu ich zamestnávateľa. Prax prináša situácie, keď veľká časť zamestnancov začne využívať tento populárny nástroj. Potom IT oddelenie podniku začne biť na poplach a majú na výber dve možnosti – buď zrušia tento komunikačný nástroj, alebo naopak, nájdu zdroje na jeho administrovateľnú prevádzku a užívateľské licencie – to je tá platená časť freemium modelu. 

Yammer – milovaný a nenávidený zároveň? 
Investícia Microsoftu do Yammeru podľa čelných predstaviteľov oboch spoločností, Steva Ballmera a Davida Sacksa, si kladie za cieľ aj naďalej podporovať freemium model, a to aj napriek jeho prvkom kontroveznosti, ktoré môže prinášať. Okrem výziev ako technicky integrovať Yammer do IT stratégie organizácie sa tu však vynára azda ešte dôležitejšia otázka – ako integrovať Yammer do strategickej internej komunikácie podniku tak, aby bola v jeho prospech. 

James Nas, šéf Interných kanálov a sociálnych médií vo fínskej Nokii, a zároveň jeden z rečníkov na londýnskom Digital Communication Summite, sa nedávno vyjadril, že nepodporujú svojich ľudí v používaní Yammeru, nakoľko majú implentovaný iný nástroj – SocialCast. V Nokii apelujú na zamestnancov tým, že SocialCast je za firemným firewallom a preto nech firemnú komunikáciu nefragmentujú mimo firmu cez sieť Yammer. Podľa môjho názoru to je dosť paranoidné prehlásenie, ktoré je skôr o snahe získať kontrolu nad informačnými tokmi ako o technickej bezpečnosti Yammeru, pretože tá je už rokmi dôkladne overená veľkým počtom podnikov s vysokými bezpečnostnými štandardami. Na druhej strane, vzhľadom na dramatický negatívny vývoj u tohto fínskeho výrobcu mobilných zariadení, je logické, že interná komunikácia v tomto podniku hľadá cestu, ako efektívne a konzistentne komunikovať v oboch smeroch – od manažmentu k zamestnancom a opačne. Necitlivé technické či slovné zhodenie Yammeru, tohto populárneho, i keď v Nokii nepodporovaného podnikového sociálneho média, môže priniesť viac škody ako úžitku. 

Pre strategickú internú komunikáciu je preto nevyhnutné, aby sa okrem svojich zvyčajných spojencov ako HR, marketing a externá komunikácia, prepojila aj s IT stratégiou firmy. Top manažmenty podnikov musia byť v tejto turbulentnej dobe schopné implementovať rýchlo a efektívne zmeny. Práve vysoký stupeň úrovne internej komunikácie dramaticky zvyšuje úspešnosť ich change managementu. S tým súvisia aj investície a ich návratnosť do oblasti internej komunikácie, vrátane investícií do podnikových sociálnych médií. 

Martin Onofrej 
Autor je zakladateľom AICO – Association for Internal Communication